Очирдар бурханыг бүтээсэн тухайд МБШТ ГАНДАНТЭГЧЭНЛИН хийдийн цорж асан Г.Диваасамбуу гуай

“Санаад утга нь буудаггүй, бясалгаад үндэс нь төрдөггүй цөвүүн цагт нандин шүтээний орны хүчинд шүтэх юм бол увидасыг нь авдаг”

Шүтээн гэдэг нь ямарваа нэгэн төрөлхийтөнд буян хураалгах орон, нандин гэдэг нь дотоод шүтээн гэсэн утгыг тус тус илэрхийлдэг болой.

    Очирдар бурхан ямар учиртай юм бэ хэмээвээс ерөөс хамаг бурхад зуун бурхад, зуун бурхан нь язгуурын таван бурхад, язгуурын таван бурхан нь Очирдар бурханд хураагддаг  гэдэг. Тиймээс түгээмлийн эзэн Очирдар хэмээдэг.

    Очирдар бурханыг бүтээсэн тухайд МБШТ ГАНДАНТЭГЧЭНЛИН хийдийн цорж асан Г.Диваасамбуу гуай:

 Анх өндөр гэгээн Монгол оронд шашин ном дэлгэрүүлэх аргыг олон талаас шинжин судар тарнийн ёсыг хослон барилдуулсан Богд ламын шашныг шүтвээс шашин тогтоно хэмээн болгоож уг шашныг дэлгэрүүлсэн. Тэгээд Очирдар бурханыг бүтээсэн нь Монголд бүтээсэн Өндөр гэгээний анхны бурхадын нэг юм байна. Өндөр богд XI жарны гал могой жил “Би өндөр настай болов. Намайг халх нийтээрээ богд минь хэмээн шүтдэг боллоо. Би мөнх бус болхоор шавь нар минь надаас хойш хэцүүднэ. Миний адил шүтэж залбирах шүтээн болгож өөрийгөө төлөөлүүлэн Очирдарыг бүтээе” хэмээн таалаад анхлан бүтээсэн гэдэг. Бурхан бүтээж байхыг нь нэг хүн сэм хархад алт, мөнгө, зэс эрдэнэсийг тогоонд хийж хайлаад ханцуйгаа сугалдаргалчихсан тос хольж байгаа юм шиг гараараа хутгаж байсан гэдэг. Мөн “За сайн шүр, оюу, номин нэг шингээр сүншигэнд нь хийлээ, хүнд битгий хэлээрэй” гэж хамт хийлцэж байсан шавь даа захьжээ. Гэвч энэ тухай гадуур ярилцаад байсанд шавь нь надаас өөр хүн мэдээгүй атал ягаад ийм яриа гараад байна хэмээн гайхаж.  Багш нь “ Бид хоёрыг бурхан шүншиглэж байхад хатавчинд Ми ма ен \Хүмүүн бус амьтан\ сууж байсан юм, тэр л тараачхаж дээ” гэсэн гэдэг. Сүншигний дотор Ловон Бадамжунай багшийн бодтой адистидласан “Жэма Ада”-г Очирдарын зүрхэнд нь залжээ. Учир нь урьд төвдийн Тисрондэнзин хааны үед ловон Шантирагчида Самъяа хийдийг байгуулж байх үед тэр газрын лус савдгууд нь ихэд догшин бөгөөд өдөр барьсан сүм дуганыг шөнө нураачихдаг байжээ. Ловон Шантирагчида “Би эднийг дийлэхгүй. Иймд Балбад заларч буй “Санжай нива агхан” \хоёрдугаар бурхан тарнич\-г залж лус савдгийг номхотгох хэрэгтэй” гэж айлдсан. Ийнгээд Ловон Бадамжунайг Төвдөд залж ирсэн. Тэрээр “Танай эндхийн лус савдгууд хэцүү тул бүтээл бясалгал хийн” гэж Самъяа хийдийн ойролцох агуйд бясалгалд суужээ. Энэ үед Гүн-аа, Цамба, Дамжин зэрэг нь их догшин савдгууд байжээ. Тэд “Ловон Бадамжунайн толгойг хагална”  гэж том хад чулуу буулгаж байсан ч биед нь хүрэлгүй хагарч бутран дийлээгүй гэдэг. Ловон Бадамжунай тэднийг гүгшигдэн ирүүлж “Одооноос та нар шашинд тустай үйл хийх хэрэгтэй. Иймд шашныг хамгаалагч сахиус болгоно хэмээн сахил өгсөн бөгөөд ирээгүй заримыг нь гүгшигдэн санваар өгч байхад үс нь аяндаа унаж байжээ. Ийнхүү лус савдгуудыг номхотгон Самъяа хийдийг байгуулж, равнай өргөн олон жил суужээ. Нутаг буцах үед дагалдаж явсан хорин таваг шавь нь “Таныг явчихаар бид багшгүй болно яах билээ” хэмээлдэж зарим нь уйлж унжсанд Ловон Бадамжунай “Намайг төлөөлүүлж шүтэж яв” голын элснээс атган тус бүрд нь өгсөн нь  “Жэма-ада ” юм. Эдгээрийн нэг нь дамжин явсаар V Далай ламд ирсэнийг Өндөр гэгээнд дотончилон өгсөнийг Очирдарын сүншигт оруулсан нь сүншигт хийсэн нандин зүйлсийн нэг юм. Энэ нь Ловон Бадамжунай өөрөө бодитой адистидласан ховор нандин зүйл тул Осирдарын зүрхэнд нь залснаас хойш хангал болгоны эхэнд “Ловон Бадамжунай ламын налжор” уншдаг болсон ажээ. Мөн хангал хурахын эхний солдэв залбиралд Өндөр богдын багш Банчин богд, V Далай ламын залбиралын дараа “ Доржээ чан чэнбу Лувсандамбийжанцан” гэж уншдаг нь Өндөр богд өөрийгөө төлөөлүүлэн Очирдар бурхныг бүтээсэнтэй холбоотой гэж үздэг. Очирдар бурхны таалалд нь багш Ловон Бадамжунай бодтой шингэсэн “ Жэма Ада” –г лагшингийн хөргийн жавхлан гэрэл бадаруулан ёс төгөлдөр багшийн лагшингаар  шүтээнд өргөнө хэмээн лагшин дүрийг ялгуулсан  Очирдар бурхны дотор оршуулахад соёрхосон мөн хээгддэг гэж Хансур Агваандондовын Түгээмлийн эзэн, номын итгэлт Богд тойн Лувсандамбийжалцанбалсамбуугийн сонин явдал хувь төгөлдөр “Тонилохыг хүсэгчийн эгээрлийг хангахуй баясгалант хурим нэрт оршвой” хэмээх өндөр гэгээний намтарт гардаг. Энэ нь:

“Очирдарын эрхт язгуур үндэсний багш  хийгээд

Ялгуусан амирлангуй, хилэнт хөвгүүн хийгээд шавь сэлтэд

Үнэн үгийг бүтээх их төрөлхийтөн бүгд бээр

Зориуулага ерөөлийг зориулан сэтгэлчилэн бүтээхийг зохион соёрх” хэмээх дөрвөн шад номыг зохион уншиж байсан гэж уг намтарт гардаг.